Als werkgever vraag je soms veel van jouw personeel. En niets is beter voor jouw onderneming dan enthousiast personeel. Hierbij hoort ook dat personeel dat hulp nodig heeft de juiste begeleiding krijgt. De bedrijfsarts in Utrecht weet hier alles van. Maar hoe kun je dit nu bewerkstelligen?
Luisteren!
Lekker cliché, maar het is echt het allerbelangrijkste: luisteren. Hoe kun je een probleem oplossen zonder dat je echt inzicht hebt in wat het probleem nu precies is? En is het probleem wel wat het lijkt? Is er niet een dieperliggende oorzaak die de problemen veroorzaakt? Denk bijvoorbeeld aan een werknemer met psychische problemen. Wellicht is er wel sprake van treiteren op de werkvloer. Bij jouw onderneming gebeurt dit niet toch? Als je niet goed luistert zal je er inderdaad niet achter komen. Luisteren dus!
Stel je in dienst van de werknemer
Laat jouw personeel weten dat jij achter hen staat. Spreek uit dat er vertrouwen bestaat in de individuele werknemer en laat dit ook zeker voelen. Vaak zal dit gevoel van saamhorigheid al een gewenst resultaat opleveren. Daarnaast is het weer voordelig voor de onderneming, omdat tevreden werknemers toch net wat harder zullen werken uit eigen wil. Een gevoel van gehoord worden kan voorkomen dat de voorliggende situatie escaleert en bijvoorbeeld tot volledige uitval leidt.
Stel de benodigde materialen beschikbaar
In deze fase heb je als het goed is naar jouw werknemer geluisterd en jouw medeleven laten voelen. Dan is het nu de vraag wat er nodig is om de situatie te verbeteren. Kunnen bepaalde materialen daarbij helpen? Of misschien flexibele werktijden? Ook hierbij geldt dat meewerken met de werknemer zowel voor de werknemer als de werkgever voordelig zal uitpakken. Probeer hierbij daarmee eens mee te denken wat de onderneming voor de werknemer kan betekenen in dit geval. En wellicht is dat wel een heel goed idee voor de hele organisatie.
Maak gebruik van een coach
Het klinkt allemaal heel eenvoudig, he? Maar niet alle problemen zijn zo ‘eenvoudig’ aan te pakken, zeker in een grote organisatie. Het kan daarom effectief zijn om een coach aan te nemen die weet wat hij doet en waar jouw werknemers terecht kunnen.