Tegenwoordig zullen er niet veel mensen meer zijn die nog nooit van IKEA hebben gehoord. Deze woonwinkelgigant blijft maar groeien en is razend populair. Gelet op die concurrentie is het niet erg slim om een woonwinkel in de buurt van de IKEA te beginnen zou je denken. Maar toch is dit zo gek nog niet. De Woonwinkel in Enschede ging je al voor. Hieronder lees je de voordelen!
Een trekpleister zorgt voor klanten
De IKEA trekt meestal een groot aantal klanten per dag. Nu hoor ik je denken, ‘ja maar aan hun klanten heb ik toch niks?’. Zo moet je niet denken. De IKEA heeft immers een specifiek concept. Niet iedereen zal voor alles slagen, waardoor het dan net zo makkelijk is om ook even de woonwinkel er tegenover binnen te schieten. Daarnaast is de IKEA een héle grote keten. Dit heeft voordelen vanwege bijvoorbeeld de lage prijzen, maar dit heeft een keerzijde. Zo wordt de IKEA bekritiseerd om haar slechte service. Is het dan niet mogelijk dat mensen dan juist naar jouw woonwinkel komen? Zij hebben immers de winkel zien staan toen zij niet naar behoren werden behandeld bij de IKEA. De locatie dicht bij een IKEA kan dus naambekendheid geven en ook zeker nieuwe klanten opleveren.
Specifieke producten
Het concept van IKEA brengt ook mee dat zij een bepaald soort producten verkopen. Vaak toch wat meer betaalbare meubelen, die je als bouwpakket mee naar huis krijgt en vervolgens zelf in elkaar moet zetten. Super handig, maar nu eenmaal niet iedereen zit er op te wachten. Er zijn nog altijd mensen die echt op zoek zijn naar degelijke meubels, bijvoorbeeld van echt eikenhout, en daar ook voor bereid zijn te betalen. Biedt jij dit nu juist aan? Nou, slagen ze niet bij de IKEA kunnen ze gelijk doorlopen naar jouw woonwinkel! Wat wil je nog meer? Mond op mond reclame zal je ongemerkt een groei opleveren. Mensen weten het immers toch al te liggen, ‘tegenover de IKEA’. Oftewel, met jouw aanbod kun je jouw woonwinkel juist onderscheiden van de IKEA en lift je mee op de voordelen van de meubelgigant. In combinatie met een goede service ben je zo intrek bij een deel van de IKEA-klanten. En heeft jouw woonwinkel, voor je het weet, een mooie concurrentiepositie veroverd.